Huomenna menen laitoksen kautta töihin. Jätän Gertruden hyviin käsiin ja kävelen kevein askelin. En palkitse itseäni urakan valmistumisesta kuohuvalla, vaan päätin, että saan viimein postata blogiini. Saan kirjoittaa omalla kielelläni, omia mielipiteitäni ja uskoo kuka uskoo. Juhlan kunniaksi minun ei tarvitse todistaa totuusarvoa.
Kuin se nyt onnistui?
Gertrude on tehnyt tuloaan moneen kertaan. Tämä oli laskujeni mukaan neljäs vakava yritys. Onnistumisen takana oli muutama minusta riippumaton asia. Yksi niistä on opettajankoulutuslaitos, missä on maailman kiltein ja avuliain henkilökunta. Jos kaipaat empatiaa ja sympatiaa keskeytettyäsi loppumetreillä olevat opintosi kymmeneksi vuodeksi, niin sinne... Tai jos olet hankkinut jo jonkun muun ammatin ja puhunut pahaa ex-ammatistasi, niin ei se mitään! Opettajankoulutuslaitoksen neuvonnan tytöt kaivavat esiin suorituksesi, tekevät henkilökohtaisen suunnitelman ja kertovat kenelle pitää laittaa meiliä. Kirsikkana kakussa opettajankoulutuslaitoksella aloitettiin 2011 valmistumistalkoot. Käytännössä se tarkoitti sitä, että Matti Meri on eläkkeeltä käsin kiskonut ja työntänyt kaltaisiani nelikymppisiä maailmalle kadonneita tyyppejä ulos laitoksesta kandidaatteina ja maistereina.Mutta lopullinen onnistuminen on tietenkin omani. Tajusin viimein, että gradun tekeminen vaatii keskeytymätöntä aikaa. Aikakäsitykseni on hatara. Elämäni on teini-iästä asti ollut muutaman tunnin palasia, joiden aikana on hoidettava se mitä hoitaa. Aikaisemmista gradukokeiluista opin sen, että nyt pitää laittaa firma kiinni, keikat telakalle, perhe ja ystävät sivuun ja on mentävä kirjastoon. On istuttava kirjastossa tai kotona lukemassa.
Ja sitäpaitsi. Elokuussa tuli kirje, että deadline on nyt. Vedätykset oli vedätetty. Talkoot loppuvat, Matti on ansainnut eläkkeensä ja muutenkin... Kirje oli tietenkin hyvin kauniisti, ystävällisesti ja kannustavasti kirjoitettu, mutta viesti oli selvä: Nyt on pakko. Mutta, ei se mitään, koska olin varautunut ottamalla opintovapaata.
Vaihto-oppilas tiedemaailmasta
Oli vaan pari juttua, joihin en osannut varautua. Yksi oli tiede ja tieteen elämääni tuoma vaihto-oppilas: pro gradu -tutkielma eli kavereiden kesken Gertrude. Meillä meni pieleen vähän alkumetreiltä. Luulin, että puhun ja kirjoitan sujuvasti tiedettä, kun tulee muutenkin silleen kirjoiteltua... En puhukaan. En kirjoitakaan. Todellakaan.Kirjoitin kymmenen sivua lennossa ja sain palautteen lennossa: Olepa tarkka lähteiden kanssa. Seuraavat kymmenenen sivua: Mia, kiinnitä erityisesti huomioita lähteisiin. Vielä kymmenen lisää: Mikä tässä on dispositio?
Anteeks. Dispositio?
Metodiopinnoistani on 15 vuotta ja graduryhmistä 10. En muistanut, mitä tarkoittaa dispositio. En muistanut muuta kuin Matin kertomassa, että lähteet olisi hyvä saada keskustelemaan keskenään. Mutta, kuinka tarkkaan keskustelut pitääkään merkitä. Se oli 15 vuodessa unohtunut. Ei ollut kivaa etsiä sivunumeroita jälkikäteen. Pirun Gertrude. Oi, menetetty vapaa sana!
Mökötin ja luin. Luin ja kiukuttelin. Rähisin ja kirjoitin. Kuka hemmetti käski ottaa vaihto-oppilaan elämäänsä? Vaativan, tarkan, hemmotellun haihattelijan? Koska oikeesti, Helkasta ei löytynyt lähteitä tai ne olivat muualla käytössä. Ja kun sopiva kirja löytyi, tuntui kuin olisi katsonut telkkaria, jossa katsotaan telkkaria, jossa katsotaan telkkaria. Kukaan ei sano mitään omaa. Kaikki viittaavat johonkin, jotka viittaavat taas eteenpäin johonkin. Hemmetin napaa tuijottava tiedeyhteisö ja ensikäden lähteet! Oi, mä ja mun hatusta vedetyt mielipiteet!
Hyvät hetket
Mutta, oli meillä hetkemmekin. Kuten olen ennenkin kertonut, rakastan kirjastoja. Olen kotonani, kun luen. Nautin hetkistä, kun ajatus lähtee tekemään kuviota. Istuimme Gertruden kanssa milloin Kaisassa, milloin Minervassa. Hortoilin hyllyjen välissä keräämässä holtittomia kirjapinoja. G. lepäsi koneella ja minä selailin sisällysluetteloita. Opin paljon uutta. Aloin ymmärtää opettajuutta paremmin ja koulun murrosta selkeämmin. Tajusin, miksi didaktiikan kirjoja ei enää kirjoiteta ja kolmiosta seuraava kuvio ei ole neliö vaan moniulotteinen siivellinen härpäke - kouludidaktinen malli. Annoin periksi ja luin Uljensin kannesta kanteen. Fanitin Linturia, olin kiitollinen, että Laakso, M. sattui omalle ammattipolulleni. Surin, että Mika Mannermaa on vainaa ja itseltäni on jäänyt klassikoita niin paljon lukematta.Gertrude vei minut tiedon lähteille ja tarjoili lähteestä. Välillä ihan itketti, kun oivallukset tai nostalgia iskivät tajuntaan. Kirjoitin ja kirjoitin. Muistin merkitä myös sivunumerot. Olin onnellinen.
Häpeää
Koko prossessi oli kuitenkin kivulias. Tunteet menivät vuoristorataa. Oli oivallusten päiviä, kun tajusin kristallinkirkkaasti k a i k e n. Seuraava päivä oli tahmea ja toivoton: ei ole helppo homma todistaa näkemyksiään tieteellisesti. Varsinkin, jos ei kirjoita ihan sitä, mitä on jo sanottu. Todisteet on kerättävä maailmalta: toi sanoi, että toi sanoi, että toi sanoi, että minä sanon.Näin itseni jäämässä kiinni typeryydestä ja suunsoittamisesta, suurista puheista, joille ei ole mitään katetta. Jokainen työ on joskus vaiheessa, että se ei ole vielä alku eikä runko. Se vaihe voi olla pirun pitkä. Kirjoittaa, eikä tajua sanaa dispositio. On ajatuksia, mutta niitä ei saa kiinnitettyä toisiinsa. On vaan epäonnistumisen pelkoa ja mokaamisen häpeää.
Jossain koulutuksen historian ja tulevaisuusskenaarioiden välissä oli monta kuoppaista ja monttuista hetkeä, jonne kiepsahdin. Gertrude istui kuopan reunalla ja tuijotti tiiviisti. Meillä oli yhteistäkin kieltä, siinä sanottiin DEAD LINE.
"Ylös kuopasta. Tiedettä palvelemaan."
"Haluan kirjoittaa omalla äänelläni."
"Ihan sama. Tänään referoimme Ahosta."
"En ymmärrä, miten liitän Ahosen didaktiikkaan."
"Ylös kirjoittamaan. Sinulla on enää kolme viikkoa aikaa."
Ja minä nousin ja minä kirjoitin. Sain ajatukset liitettyä toisiinsa, muistin merkitä lähteet ja nyt Gertude makaa teleportaalissa lähtövalmiina ottamaan paperisen fyysisen muodon. On aika jakaa neuvoja ja kiittää.
Mitä pitää tietää, jos aikoo kirjoittaa kasvatustieteen gradun?
- Minervan yläkerrassa on opiskelijaruokala, mistä saa tosi hyvää hummusta.
- Lyotardin (1985) suomennos on hävinnyt Kaisan pikalainoista.
- Muut teokset kannattaa etsiä hyllystä, ei Helkasta.
- Ei kannata syödä eväitä koko ajan, koska vatsa tulee todella kipeäksi todella pitkäksi aikaa.
- Pitää syödä eväitä, koska se lieventää graduneurooseja.
- Pitää tietää, että epäonnistuminen on mahdollisuus, joka pitää vaan kestää.
- Pitää tietää, että onnistuminen on todennäköinen mahdollisuus. (Onnistumiseksi lasketaan valmis, printterissä odottava työ, jossa on melkein kaikki sivunumerot.)
- Pitää tietää, että kaksi kuukautta, josta on toisen töissä, on liian lyhyt aika gradun kirjoittamiseen.
- Kannattaa ehtiä uimaan ja sauvakävelemään, vaikka ei ehtisikään kuperkeikkatreeneihin. Liikunta on tärkeää.
- Tutkiminen tekee ekstrovertistakin nopeasti syrjäytyneen autistin. Se on ohimenevää, älä välitä. Kaverit odottaa sua ulkona leikkimään.
- Kun gradu on valmis, tekee mieli siivota. Eli ihan senkin takia kannatti puristaa.
Kiitän perhettä, joka on kestänyt autistista seuraani, hoitamatonta kotia ja parisuhdetta kaksi kuukautta. Kiitän T:tä, joka löysi listan Gertrudeista. Kiitän avusta I:tä, joka on vielä oman vaihto-oppilaansa kanssa siellä Espoossa. Kiitän samaan aikaan väitelleitä tai pian väitteleviä tuttavia. J. ja M., olette esikuvia! Kiitän S:ää, joka teki urotekonaan kielenhuollon Vallilan älyllisissä leivissä pönöksi levinneeseen Gertrudeen. Kiitän OKL:n neuvontaa! Ja vielä kerran kiitän Matti Merta, joka haastatteli minua pääsykokeissa ja Skypetti 17 vuoden päästä sunnuntaiaamuna lausuen tutulla äänellään maagiset sanat: "Kyllähän tää on teoreettisesti ihan ansiokas."
Selvisin.
Oi, Gerturde. Olen tehnyt tiedettä! Vähän ontuen, mutta perille päästen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti